مقالات

چگونه باد لاستیک خودروی خود را چک کنیم؟

لاستیک لیفتراک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که رانندگی با خودرو برایتان دشوار باشد و تعادل آن به طور کامل حفظ نشود. در صورتی که فرمان خودرو سفت شود یعنی باد لاستیک‌های شما تنظیم نیست و باید آن را چک کنید. برای جلوگیری از مشکلاتی که به دلیل کمبود باد لاستیک خودرو در آن ایجاد می‌شوند، می‌توانید از سرویس‌های دوره‌ای استفاده کنید و هر چند وقت یکبار برای چک کردن باد لاستیک خودرو به یک فرد متخصص مراجعه کنید. برای چک کردن باد خودرو خود می‌توانید از تجهیزات مختلف کمک بگیرید. برای دریافت اطلاعات کامل در این باره با ما همراه شوید.

اهمیت تنظیم باد لاستیک

زمانی که باد لاستیک تنظیم نباشد، فرمان سفت می‌شود و نمی‌توان لاستیک را به راحتی حرکت داد. در صورتی که بخواهید لاستیک‌های شما عمر بالایی داشته باشند باید به تنظیم فشار باد آنها توجه زیادی داشته باشید. یکی از دلایلی که به شما توصیه می‌کنیم به تنظیم باد لاستیک توجه کنید، تاثیر بسیار زیاد باد لاستیک در عملکرد خودرو است. اگر لاستیک‌ها باد مناسبی داشته باشند علاوه بر طول عمر بالای خود باعث فرمان‌پذیری بهتر خودرو نیز می‌شوند. برای مصرف سوخت بهینه‌تر و سواری نرم و راحت‌تر حتماً لاستیک خود را چک کنید که باد آن با توجه به فشاری که روی لاستیک نوشته است متناسب باشد.

تنظیم باد لاستیک چگونه است؟

خرید لاستیک لیفتراک

در صورتی که فشار باد لاستیک بیش از اندازه کم باشد، باعث خسارت‌هایی مانند از بین رفتن آج لاستیک می‌شود. اگر بخواهید از لاستیک‌های خودرو به صورت بهینه استفاده کنید باید ماهانه فشار باد آنها را چک کنید. یکی از دلایل اصلی خراب شدن لاستیک‌ها و به وجود آمدن تصادف‌های مختلف عدم تنظیم فشار و باد لاستیک‌ها است. در صورتی که بخواهید باد لاستیک خودروی خود را چک کنید باید به علائم فشاری که روی لاستیک قرار گرفته است توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مشکلاتی که ممکن است هنگام تعویض لاستیک با آن ها مواجه شویم

 این علامت با توجه به انواع لاستیک‌ها متفاوت است. تقریبا فشار باد توصیه شده برای هر لاستیک بین ۳۰ تا ۳۵ است که شما باید لاستیک‌های جلو را روی عدد ۳۲ و لاستیک‌های عقب را روی عدد ۳۰ تنظیم کنید. برای پیدا کردن فشار باد خودرو می‌توانید از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید.

چطوری فشار باد لاستیک را بررسی کنیم؟

برای چک کردن باد لاستیک باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا به صورت تنظیم آنها را بررسی کنید. از این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لاستیک ها سرد باشند

یکی از نکات بسیار مهمی که برای چک کردن باد لاستیک با توجه کرد سرد بودن لاستیک‌ها است. اگر لاستیک خودروی شما داغ باشد باید صبر کنید تا دمای خود را از دست داده و خنک شود. ۳ ساعت طول می‌کشد تا لاستیک‌های داغ حرارت خودشان را از دست بدهند.

پیدا کردن PSI توصیه شده خودروساز

برای به دست آوردن فشاری که برای لاستیک‌های عقب و جلوی خودروی شما متناسب است می‌توانید از کتاب راهنمای خودرو استفاده کنید یا از یک متخصص بخواهید به شما کمک کند.

بررسی فشار باد لاستیک، با فشارسنج

برای بررسی کردن فشار باد لاستیک می‌توانید از فشارسنج استفاده کنید. برای این کار باید سوپاپ هوای لاستیک را باز کرده و فشارسنج را در آن محل قرار دهید. شما باید فشارسنج را به اندازه‌ای فشار دهید تا صدای خروج باد قطع شده و این وسیله بتواند باد لاستیک را به طور دقیق اندازه‌گیری کند. این کار باید برای هر ۴ لاستیک خودرو انجام شود.

چگونگی تنظیم فشار باد لاستیک

تنظیم باد خودرو

اگر قصد تنظیم کردن فشار باد لاستیک را داشته باشید باید ابتدا کمپرسور هوا را روشن کرده و ماشین را به صورتی قرار دهید که به هر چهار چرخ دسترسی داشته باشید. در مرحله بعد در پوش والف را برداشته و شلنگ کمپرسور را در همان نقطه قرار دهید. زمانی که شلنگ کمپرسور به والف لاستیک متصل شود صدای باد شدن لاستیک به گوش می‌رسد. چند ثانیه باید این شلنگ را نگه دارید تا لاستیک شما فشار مطمئنی پیدا کند. پس از اینکه لاستیک به فشار تعیین شده توسط شما رسید باید شیلنگ را از آن جدا کرده و والف را در سر جای خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای انتخاب لاستیک با توجه به نوع آب و هوا 

برای هر چهار لاستیک باید همین مراحل را طی کنید تا بتوانید با لاستیک‌ها را به خوبی تنظیم کنید. در هنگام تنظیم باد توسط کمپرسور باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. اگر از یک کمپرسور دیجیتال استفاده می‌کنید باید فشار باد را به راحتی با استفاده از آن تنظیم کنید. اگر می‌خواهید از کمپرسورهای ساده استفاده کنید باید مجدد فشار لاستیک‌ها را پس از تنظیم باد هم اندازه‌گیری کنید.

چرا تنظیم باد لاستیک اهمیت دارد؟

از آنجایی که تعادل خودرو با استفاده از لاستیک‌ها برقرار می‌شود اگر تنظیم باد لاستیک به درستی انجام نشود خطرات جدی برای راننده و خودرو به وجود می‌آید. اگر شما با لاستیک‌های رانندگی کنید که فشار بسیار زیادی داشته باشند در معرض خطر ترکیدن لاستیک و چپ شدن خودرو قرار می‌گیرید. اگر فشار باد لاستیک بسیار کم باشد هم ممکن است آسیب زیادی به خودرو وارد شود.

لاستیک‌هایی که دارای باد کمی هستند موجب خواهند شد سطح تماس تایر با جاده بیشتر گردد و این افزایش، اصطکاک لاستیک را بالا برده و آنها را فرسوده می‌کند. فرسودگی لاستیک باعث می‌شود که شما هزینه مجدد را برای خرید لاستیک بپردازید. اگر لاستیک‌های خودرو کم باد باشند سیستم تعلیق خود را نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از چنین مشکلی حتماً خودروی خود را هر ماه یک بار برای چک کردن باد و فشار داخلی لاستیک به یک مکان مناسب ببرید و حتماً فشار هر چهار لاستیک را مورد بررسی قرار دهید.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم چک کردن فشار و باد لاستیک خودرو اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم تعلیق خودرو و عدم فرمان‌پذیری آن می‌شود. اگر لاستیک‌های خودرو در حالت کم باد یا پر باد قرار داشته باشند مشکلات جدی برای راننده و خودرو به وجود خواهد آمد. مجموعه تایرز ۳۶۰ با فروش لاستیک‌های بسیار متنوع و با کیفیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید این محصول را با شرایط بسیار عالی خریداری کنید. در صورتی که نیاز به خرید لاستیک لیفتراک دارید، می‌توانید از طریق همین سایت با تنوع بسیار بالای محصولات ما مواجه شده و یک خرید بسیار عالی را برای خودتان انجام دهید.

مقالات مرتبط:
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *