مقالات

مقایسه لاستیک لیفتراک بادی و توپر

لاستیک لیفتراک

لاستیک لیفتراک از اجزای مهم  دستگاه لیفتراک محسوب می‌شود. لاستیک لیفتراک بادی و توپر دو گزینه‌ای هستند که برای این دستگاه کاربرد دارند. دستگاه لیفتراک سیستم تعلیق ندارد و برای اینکه ارتعاشات زیادی به دستگاه و اپراتور وارد نشود لاستیک می‌تواند بخش مهمی از ارتعاشات را جذب کند و از انتقال ارتعاش به اپراتور جلوگیری کند.‌ به همین دلیل کیفیت لاستیک و تایر آن اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم صاحب لیفتراک هستید و بین انتخاب لاستیک لیفتراک بادی و توپر مانده‌اید مطالعه مطلب امروز می‌تواند مفید باشد؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.‌

لاستیک بادی لیفتراک چیست؟

لاستیک بادی معمولا در لیفتراک‌هایی مانند لیفتراک‌های دیزلی و لیفتراک‌های دوگانه سوز کاربرد دارد. وقتی لیفتراک در حال عبور از سطوح ناهموار است ارتعاش وارده به لیفتراک را جذب می‌کند و به این ترتیب اپراتور قادر است در زمان‌های طولانی، راحت‌تر کار می‌کند. لاستیک‌های بادی در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تایر بادی دارای یک رینگ، تیوپ و نوار بوده که روی آن متصل شده است.

بیشتر بخوانید: ویژگی ها و کاربرد لاستیک لیفتراک توپر

این لاستیک تا سطح فشار معینی پر از هوا می‌شود تا بتواند در برابر سنگینی بار دوام بیاورد و کارایی خوبی در زمین داشته باشد. از تایرهای بادی نباید در محیط‌های کاری که اشیاء خورنده یا تیز و برنده دارند استفاده کرد. این محیط‌ها باعث می‌شوند لاستیک به‌زودی فرسوده یا پنچر شود. باد تایرها را باید با توجه به فصل و دمای محیط کار به صورت روزانه تنظیم کرد تا مانع از فرسایش بیش از اندازه تایرها شد.

مزایای استفاده از لاستیک بادی لیفتراک

لاستیک لیفتراک بادی

از مزایای استفاده از لاستیک بادی لیفتراک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • ضربه را جذب می‌کنند: این لاستیک‌ها برای اپراتور لیفتراک این امکان را فراهم می‌کنند که بار را در دست اندازها، چاله‌ها و خطرات دیگر در جاده، بدون مشکل به مقصد برسانند.
  • در خارج از سالن و جاده‌های ناهموار قابل استفاده هستند: این لاستیک‌ها در خارج از سالن و جاده‌های ناهموار هم قابل استفاده هستند. اگر اپراتورها به لیفتراکی احتیاج داشته باشند که در خارج از جاده و محل کار با آن رانندگی کنند، این لاستیک‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای لیفتراک باشند.
  • صدای محدودی دارند: لاستیک‌ها معمولاً صدای کمی از خود ایجاد می‌کنند؛ چرا که آج لاستیکی نرم دارند و ضربه را جذب می‌کنند.
  • به کفپوش آسیب نمی‌رسانند: اگر از این لاستیک‌ها در داخل ساختمان استفاده شوند از کفپوش در مقابل خراش و آسیب‌های دیگر مراقبت می‌کنند.
  • دارای مانورپذیری پیشرفته هستند: این لاستیک‌ها نسبت به لاستیک توپر از سطح زمین فاصله بیشتری دارند و می‌توانند روی سطوح ناهموار هم  مانور دهند.

لاستیک توپر لیفتراک (لاستیک سنگی) چیست؟

لاستیک لیفتراک توپر، لاستیکی است که به صورت توده‌ای فشرده بوده که از هوا پر نمی‌شود و با مواد لاستیکی جامد ساخته می‌شود. این لاستیک‌ها عمدتاً در داخل سالن و روی سطوح صاف کاربرد دارند. لاستیک توپر از شعاع چرخش کوچک برخوردار است و مناسب برای انبارها، کارخانه‌های تولیدی، اسکله‌های بارگیری و مراکز توزیع هستند. از آنها برای کاربردهای سبک در فضای باز و روی آسفالت نیز می‌توان استفاده کرد. از انواع آنها می‌توان لاستیک‌های کوشن و لاستیک بدون مارک سفید را نام برد.

لاستیک‌ کوشن

تنها جایی که می‌توان از لاستیک کوشن برای لیفتراک استفاده کرد در داخل انبارها با سطح صاف است. بر خلاف لاستیک‌های آج‌دار که در زمان بالا بردن بار استفاده می‌شود این لاستیک‌ها کاملا صاف هستند و در عقب لیفتراک کاربرد دارند و چرخش فرمان را راحت‌تر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ویژگی ها و کاربرد لاستیک لیفتراک بادی 

نصب تایر‌های کوشن روی یک رینگ گرد فلزی انجام می‌شود و قیمت بسیار ارزان‌تری نسبت به سایر لاستیک‌های لیفتراک دارند. لاستیک‌های لیفتراک جامد، پنوماتیک و کوشن به دو نوع استاندارد و غیرعلامت‌گذاری دسته بندی می‌شوند. نمونه‌های استاندارد آنها معمولا دارای رنگ مشکی هستند. مشکی بودن آنها به دلیل افزوده شدن مواد شیمیایی دوده در مخلوط تایر در هنگام تولید آن است تا مقاومت لاستیک به سایش افزایش یابد. این لاستیک به لیفتراک‌های دیزلی و بنزینی نصب می‌شوند که در خارج از انبار کار می‌کنند.

لاستیک لیفتراک بدون مارک سفید

لاستیک‌های لیفتراک بدون مارک در رنگ خاکستری یا سفید موجود هستند. در تولید آنها از ترکیب خاصی استفاده می‌شود.  این تایرها سطح زمین را به هم نمی‌ریزد؛ به‌ویژه اگر سطح زمین به رنگ سفید باشد. این لاستیک در انبار مواد غذایی بهترین گزینه محسوب می‌شود. ناگفته نماند که قیمت آن بسیار گران‌تر از لاستیک‌های لیفتراک دیگر است.

خرید لاستیک لیفتراک توپر

مزایای استفاده از لاستیک توپر لیفتراک

لاستیک توپر لیفتراک هم مانند لاستیک‌ بادی مزایایی دارد. یکی از مزایای آن این است که نسبت به لاستیک بادی بیشتر کار می‌کند. این لاستیک هسته لاستیکی جامدی دارد که هر وقت آج سطح لاستیک بعد از مدتی استفاده از بین برود و صاف شود، می‌توان بار دیگر روی تایر، آج ایجاد کرد. به این ترتیب می‌توان از این لاستیک به مدت طولانی‌تری استفاده کرد.

لاستیک لیفتراک بادی و توپر چه فرقی دارند؟

خرید لاستیک لیفتراک بادی

لاستیک توپر و بادی لیفتراک بسیار متفاوت هستند. برای مقایسه کامل بین این دو لاستیک لیفتراک باید به موارد زیر اشاره کرد:

خرید لاستیک لیفتراک با بالاترین کیفیت از تایرز360: خرید لاستیک لیفتراک

  • لاستیک‌های بادی لیفتراک دارای ویژگی‌هایی همچون پر از هوا بودن، عمیق بودن آج آنها و  مقاوم بودن هستند و برای لیفتراک‌هایی کاربرد دارند که برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما لاستیک‌های توپر لیفتراک، بدون محفظه هوا هستند و پنچر نمی‌شوند.
  • در لاستیک لیفتراک بادی لایه لاستیکی روی یک حلقه فلزی وصل می‌شود؛ اما لاستیک‌های توپر لیفتراک در دو مدل رینگ و استاندارد وجود دارند.
  • اگر چه لاستیک‌های توپر عمر زیادی دارند، اما مانند لاستیک‌های بادی لیفتراک سبب افزایش عمر مفید لیفتراک نمی‌شوند.

جهت اطلاع از قیمت لاستیک لیفتراک بادی با کارشناسان تایرز360 در ارتباط باشید.

  • لاستیک‌ توپر برای کارهای سنگین به مدت طولانی در بیرون از کارگاه مناسب نیستند. این لاستیک‌ها از شعاع گردش اندکی نسبت به لاستیک‌های بادی برخوردار هستند و برای نگهداری از آنها باید مراقبت بیشتری از لاستیک‌های بادی لیفتراک به عمل آورد.
  • طراحی لاستیک‌های بادی لیفتراک به گونه‌ای است که بیشترین کشش و چسبندگی را ایجاد می‌کنند و دیواره‌های کناری آنها بسیار محکم و ضخیم هستند که برای فشارهای سنگین و بالا  مناسب بوده و آج آنها به‌صورت خودبه‌خود تمیز می‌شود. یک لاستیک توپر هزینه عملیاتی کمی دارد و در سخت‌ترین شرایط هم قابل استفاده است چون در ترکیب آن از مواد خاصی استفاده شده، در مقابل پارگی نسبت به لاستیک‌های بادی از مقاومت بیشتری برخوردار است.

جهت خرید لاستیک لیفتراک توپر با بالاترین کیفیت از تایرز 360

  • با لیفتراکی که لاستیک توپر دارد، سواری نرم‌تر و لرزش کمتر است. طراحی آن به‌صورت پیشرفته بوده و میزان تحمل بار را زیاد می‌کند و احتمال ایجاد ترک را کاهش می‌دهد. به این ترتیب بر طول عمر لاستیک توپر لیفتراک افزوده می‌شود.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های لاستیک بادی و توپر این است که لاستیک توپر سبب محافظت از لیفتراک در برابر ضربات احتمالی می‌شود و هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناشی از لرزش لاستیک را کاهش می‌دهد.
  • ثبت ابعاد لاستیک بادی و توپر لیفتراک با هم متفاوت است. محاسبه ابعاد لاستیک توپر به این ترتیب است: اندازه قطر بیرونی × عرض × قطر لبه ی داخلی. در حالی‌که ابعاد لاستیک بادی به‌صورت عرض × رینگ داخل قطر محاسبه می‌شود.

سخن پایانی

ماشین لیفتراک به لاستیک‌های مناسب نیاز دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد. این دستگاه، سیستم تعلیق ندارد و لاستیک آن باید حجم لرزش دستگاه را جذب کند و  تکان و لرزش را کاهش دهد. ما در مطلب امروز لاستیک لیفتراک بادی و توپر را معرفی کردیم. برای انتخاب لاستیک برای لیفتراک باید جوانب را بسنجید و مشخص کنید قرار است از لیفتراک در چه مکانی استفاده شود. لاستیک بادی و توپر انواع مختلفی دارند و در سایزهای مختلفی موجود هستند. برای اینکه لاستیک مناسب برای لیفتراک را انتخاب کنید با کارشناسان تایرز360 ارتباط برقرار کنید تا راهنمای شما در این امر باشند.

مقالات مرتبط:
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *