مقالات

آشنایی کامل با لاستیک لیفتراک و مقایسه با لاستیک خودرو سواری

لاستیک لیفتراک، لودر، دامپتراکو بابکت از جمله لاستیک‌های صنعتی هستند که مانند لاستیک خودروهای سواری برای سرعت تولید نشده‌اند. مقاومت و تحمل زیاد از جمله ویژگی‌های لاستیک لیفتراک هستند که این محصول را برای حمل و جا به جایی بار سنگین در مراکز صنعتی کارآمد کرده ‌است. این محصول دارای چندین لایه یا PR است که تعداد این لایه‌ها در میزان مقاومت و تحمل لاستیک لیفتراک بسیار موثر هستند و سازندگان برای تولید لاستیک‌هایی با مقاومت بالا این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند. لاستیک‌های لیفتراک در انواع مختلفی تولید می‌شوند که با در نظر گرفتن مکانی که لیفتراک کار می‌کند و وزن بار باید از لاستیک مناسب با کارآیی بالا استفاده کرد. در این مقاله از تایرز 360 در مورد لاستیک لیفتراک، انواع و تفاوت‌های آن با لاستیک خودرو سواری و نکات مهم در انتخاب این محصول صحبت خواهیم کرد.

معرفی لاستیک لیفتراک

لاستیک دارای شکل ظاهری حلقه‌ای است که برای نصب روی رینگ انواع ماشین آلات طراحی و تولید می‌شود. انعطاف پذیری این محصول و قدرت تحمل ضربه آن موجب می‌شود که در تماس همیشگی با زمین آسیب پذیری بسیار کمی داشته باشد. بخش اعظم این محصول از جنس لاستیک است به همین علت به نام لاستیک شناخته می‌شود. لاستیک لیفتراک دارای ویژگی‌هایی است که آن را از لاستیک‌های معمولی متمایز می‌کند.

 این محصول برای حمل و جا به جایی بارهای سنگین، ایجاد ثبات و ایمنی در حین حمل و نقل و کم کردن نوسان و ارتعاشات زمین نقش اساسی در افزایش قابلیت دستگاه لیفتراک به عهده دارد. نوع لاستیکی که برای لیفتراک مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با توجه به شرایط محیط کار و وزن و نوع بار انتخاب شود تا بتواند کارآیی و عمر مفید این دستگاه را افزایش داده و موجب صرفه جویی در هزینه‌های نگهداری و مراقبت از لیفتراک شود.

انواع لاستیک لیفتراک

یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه لیفتراک، لاستیک آن است که با توجه به محیط کار و نوع کاربری توسط سازندگان در چند نوع ساخته می‌شود.

لاستیک بادی لیفتراک

لاستیک لیفتراک‌های دیزلی و دوگانه سوز از نوع لاستیک بادی است؛ زیرا این لاستیک باعث وارد شدن ارتعاش ناشی از زمین ناهموار به لیفتراک می‌شود و در زمان‌های طولانی کار کردن با لیفتراک را آسان‌تر می‌کند.

 لاستیک بادی لیفتراک به دلیل قدرت زیاد در تحمل ضربه از سرنگونی بار در دست اندازها و مسیرهای ناهموار جلوگیری می‌کند و اپراتور راحت‌تر می‌تواند لیفتراک را کنترل کند. این لاستیک‌ها در سطوح ناهموار و خارج از سالن قابل استفاده هستند و در محیط‌های کاری که نیاز به رانندگی در جاده‌های غیر هموار و دارای دست انداز است استفاده از لاستیک‌های بادی گزینه مناسبی می‌باشد.

آج نرم این لاستیک‌ها و تحمل زیاد آن‌ها در برابر ضربه باعث می‌شود که در هنگام رانندگی صدای بسیار کمی تولید کنند. لیفتراک‌هایی که لاستیک بادی دارند و در داخل سالن و محیط بسته کار می‌کنند خراش یا آسیبی را به کف سالن وارد نمی‌کنند. فاصله زیاد این لاستیک‌ها از سطح زمین مانور آن‌ها را روی سنگریزه و جاده‌های ناهموار افزایش می‌دهد.

لاستیک توپر لیفتراک

این محصول از لاستیک توپر و فشرده ساخته شده‌است و کاربرد آن در مکان‌های صاف و هموار است. این محصول برای کار کردن در انبارها، مکان‌های تولیدی و بارگیری محصولات در اسکله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای جا به جایی بارهای سبک وزن روی آسفالت نیز امکان استفاده از این لاستیک‌ها وجود دارد.

مقایسه لاستیک لیفتراک با لاستیک خودروهای سواری

آشنایی با تفاوت‌های بین لاستیک لیفتراک و لاستیک سواری موجب شناخت بیشتر نقش این محصولات در کارکرد و ایمنی وسیله نقلیه می‌شود. این تفاوت‌ها به شرح زیر می‌باشند:

· طراحی و ساختار

لاستیک‌های لیفتراک برای جا به جایی بارهای سنگین در محیط‌های صنعتی  کارآیی لازم را دارند در حالی که لاستیک‌های سواری برای رانندگی در جاده‌های صاف و هموار طراحی و تولید شده‌اند.

· مواد اولیه

مواد اولیه به کار رفته در لاستیک‌های لیفتراک مقاومت این محصول را در مقابل سایش و پنجره افزایش می‌دهد و این درحالی است که لاستیک‌های معمولی را از موادی تولید می‌کنند که چسبندگی آن‌ها را روی سطح جاده افزایش می‌دهند و موجب کاهش در مصرف سوخت می‌شوند.

· تحمل وزن سنگین

لاستیک‌های لیفتراک برای بلند کردن و جا به جایی مواد سنگین وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما در خودروهای معمولی، لاستیک‌ها توانایی حمل وزن خودرو و سرنشینان را دارند.

· طراحی آج و شعاع چرخش

در لیفتراک، آج لاستیک‌ها به گونه‌ای است که چسبندگی لاستیک را با کف سالن یا محیط صنعتی افزایش می‌دهد. در صورتی که آج لاستیک‌های سواری کنترل خودرو در سطوح مختلف جاده‌ای را آسان می‌کند.

· عمر طولانی

یکی از ویژگی‌های مهم لاستیک لیفتراک مقاومت و عمر طولانی آن‌هادر شرایط کاری سخت است؛ اما در خودروهای سواری مقاومت و عمرلاستیک‌ها به مراتب کم‌تر از لاستیک‌های لیفتراک است.

· نگهداری و مراقبت

محیط و شرایط کاری لیفتراک با خودروهای سواری متفاوت است و لاستیک‌ها برای کاربری‌های خاص طراحی شده‌اند. بلند کردن و حمل و نقل مواد سنگین موجب شده‌ است که لاستیک‌های لیفتراک با مواد مقاوم‌تری نسبت به لاستیک‌های معمولی ساخته شوند و قدرت تحمل بالایی داشته باشند؛ در نتیجه شیوه‌های نگهداری و مراقبت از این لاستیک‌ها نیز متفاوت از لاستیک‌های دیگر است.

نکات مهم در انتخاب لاستیک لیفتراک

در هنگام انتخاب لاستیک لیفتراک باید نکاتی را در نظر گرفت تا با توجه به مکانی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند عملکرد و ایمنی لیفتراک افزایش پیدا کرده و صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری را به دنبال داشته باشد. این نکات عبارتند از:

شرایط کاری لیفتراک

لاستیک‌ها برحسب نوع محیط کار که می‌تواند کارخانه، انبار، فضای باز، اسکله و دیگر مکان‌ها باشد متفاوت هستند. به علاوه بر اساس سطوح هموار و غیر هموار نیز باید بهترین لاستیک را انتخاب کرد.

سنگینی بار

لاستیک‌های لیفتراک باید متناسب با وزن بار انتخاب شوند و باید توانایی بلند کردن و جا به جایی بار مورد نظر را داشته باشد در غیر این صورت احتمال آسیب به لاستیک افزایش می‌یابد.

بودجه و قیمت لاستیک

در انتخاب لاستیک، تهیه محصولی با کیفیت و مقاومت بالا در درجه اول اهمیت قرار دارد و نباید کیفیت قربانی قیمت لاستیک شود؛ اما توجه به هزینه این محصول نیز در انتخاب لاستیک لیفتراک نقش پر رنگی دارد.

سخن پایانی

لاستیک لیفتراک یکی از اجزای بسیار مهم لیفتراک را تشکیل می‌دهد. این محصول از نظر دوام و عمر مفید، طراحی آج، مقاومت و تحمل وزن زیاد، نوع کاربری، نگهداری و مراقبت تفاوت‌های زیادی با لاستیک‌های معمولی دارد. لاستیک لیفتراک در محیط‌های صنعتی و برای حمل و نقل بارهای سنگین کارآیی دارد و در انواع بادی و توپر طراحی و تولید می‌شود همچنین مقاومت و دوام بیشتری نسبت به لاستیک خودروهای سواری دارد. این محصول در کارخانه‌ها، انبارها، اسکله‌ها و در فضای باز و بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کالا می‌توانید با کارشناسان ما در تایرز 360 تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *