مقالات

چرا نباید با لاستیک پنچر رانندگی کنیم؟

یکی از اتفاقاتی که ممکن است در هنگام رانندگی برای هر شخصی اتفاق افتاده باشد، پنچر شدن لاستیک است. این اتفاق می‌تواند یک تجربه تلخ برای رانندگان بوده و به علت‌های مختلفی رخ دهد که در صورت توجه نکردن به علائم ممکن است جان راننده و سرنشینان خودرو به خطر بیفتد. یکی از اشتباهات رایجی که برخی از افراد بعد از پنچر شدن لاستیک انجام می‌دهند حرکت دادن خودرو با لاستیک پنچر است. در این مقاله قصد داریم با علائم و نشانه‌های پنچر شدن لاستیک آشنا شده وخساراتی که ممکن است در هنگام حرکت با لاستیک پنچر برای لاستیک و ماشین رخ دهد را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

نشانه‌ها و علل پنچر شدن لاستیک

پنچر شدن لاستیک خودرو یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید. این مشکل می تواند توسط علت‌های مختلفی رخ دهد و با علائم مشخصی همراه باشد. در ادامه به بررسی این علائم و نشانه‌های پنچر شدن لاستیک بیشتر می‌پردازیم. از علل پنچر شدن لاستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-پنچر شدن لاسیتک با اجسام تیز

یکی از رایج ترین و متداول ترین علت های پنچر شدن لاستیک خودرو سوراخ شدن لاستیک با اجسام تیز است. این اجسام ممکن است پمیخ، شیشه و یا زباله های تیزی باشد که در سطح جاده ریخته شده است. برای جلوگیری از این احتمال باید در هنگام رانندگی مراقب زباله ها و اجسام نیز سطح جاده باشید و با احتیاط رانندگی کنید تا لاستیک با این اجسام تیز در تماس نباشد.

۲-فرسودگی و کهنگی لاستیک

یکی دیگر از علت‌هایی که ممکن است منجر به پنچر شدن لاستیک شود فرسودگی و ساییدگی لاستیک است. با گذشت زمان و در صورت استفاده طولانی مدت از لاستیک آج لاستیک فرسوده شده و خطراتی را همچون پنچر شدن در پی دارد.

۳-فشار باد نامناسب

سطح فشار باد لاستیک یکی از موارد مهم برای رانندگی ایمن با وسیله نقلیه است. اگر فشار باد لاستیک صحیح نباشد و به درستی باد نشده باشد می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به لاستیک و در نهایت پنچری آن شود. برای جلوگیری از این مشکل باید به طور منظم و هر ماه فشار باد لاستیک‌های خودرو خود را بررسی کنید.

۴-گرمای هوا

گاهی اوقات نیز پنچر شدن لاستیک خودرو بدون علت خاصی رخ می‌دهد که از نمونه‌های آن می‌توان به گرمای بیش از حد هوا اشاره کرد. در فصل تابستان به علت گرمای هوا اسفالت گرمای بیشتری را جذب خود کرده و به لاستیک انتقال می.دهد در نتیجه هوای لاستیک منبسط شده و فشار داخلی آن افزایش پیدا می‌کند که خطر پنچر شدن و یا انفجار را به همراه دارد.

نشانه های پنچر شدن لاستیک

از نشانه‌های پنچر شدن لاستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-لرزش لاستیک

یکی از اولین نشانه‌هایی که ممکن است در هنگام پنچر شدن لاستیک با آن مواجه شوید لرزش غیر طبیعی خودرو است. در این هنگام شما صدای کشیده شدن لاستیک به سطح جاده را نیز ممکن است احساس کنید.

۲-سفت شدن ناگهانی فرمان

هنگام پنچر شدن لاستیک فرمان خودرو به طور ناگهانی سفت شده و کنترل کردن آن کمی سخت می‌شود. در صورت بروز این علائم باید به سرعت توقف کرده و شرایط لاستیک را بررسی کنید.

۳-انحراف به طرفین

یکی دیگر از نشانه‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوید منحرف شدن خودرو بدون هیچ علت خاصی به سمت راست و چپ جاده است. در حقیقت لغزش و انحراف خودرو یکی از نشانه‌های بارز پنچر شدن لاستیک محسوب می‌شود. در این مواقع باید به سرعت خودرو را متوقف و در جای مناسب پارک کنید.

چرا با لاستیک پنچر رانندگی نکنیم؟

شاید در مسیر رانندگی دیده باشید که رانندگان بعد از پنچر شدن لاستیک خودرو خود به مسیر ادامه می‌دهند تا به تعمیرگاه برسند. این کار یکی از اشتباهات رایجی است که خسارات زیادی به ماشین و لاستیک وارد می‌کند. برخی از صدمات و آسیب‌های ناشی از حرکت با لاستیک پنچر ممکن است بسیار جبران ناپذیر باشد. همچنین با آسیب رسیدن به ساختار و قطعات داخلی خودرو شما باید هزینه بسیار بیشتری به منظور تعویض و یا تعمیر این قطعات بپردازید.

 در حالت کلی لاستیک‌ها کل وزن خودرو را تحمل کرده و کشش مناسب برای حرکت در جاده یا پیچ‌ها را برای شما میسر می‌کنند. هنگامی که عملکرد لاستیک با پنچر شدن به خطر بیفتد توانایی کنترل فرمان و خودرو نیز محدود می‌شود در نتیجه علاوه بر آسیب جدی به خودرو جان شما و سرنشینان نیز در خطر است. در ادامه به برخی از خسارات جدی که در پی حرکت با لاستیک پنچرممکن است رخ دهد می‌پردازیم.

۱-آسیب به آج لاستیک

 آسیب رسیدن به آج لاستیک یکی از اولین مشکلات و خساراتی است که با حرکت با لاستییک پنچر با آن مواجه می‌شوید. آج‌های قسمت داخلی خودرو هنگام پنچر شدگی و در صورت حرکت به شدت آسیب می‌بینند به طوری که دیگر عملا از آن لاستیک بعدها نمی‌توانید استفاده کنید.

۲- آسیب به رینگ

از خسارات دیگری که به شما وارد می‌شود مواجهه با رینگ‌های تابدار یا خم شده است. در هنگام حرکت نه تنها به لاستیک و قسمت‌های داخلی آن آسیب وارد می‌شود بلکه بیشترین وزن خودرو روی لبه‌های رینگ وارد شده وبا سطح جاده دچار تماس می‌شود. در نتیجه ممکن است پس از توقف با رینگ‌هایی که به شدت خم شده و یا تاب برداشته است مواجه شوید.

۳-آسیب به خودرو

خسارات رانندگی با لاستیک پنچر فقط منتهی به لاستیک و رینگ خودرو نمی‌شود بلکه ممکن است به برخی از قطعات خودرو نیز آسیب جدی وارد شود. خطوط ترمز و گلگیر ماشین از جمله قطعاتی هستند که ممکن است به آن‌ها آسیب وارد شده و در نتیجه جان سرنشینان خودرو به خطر بیفتد.

۴-آسیب به قطعات تعلیق و بلبرینگ

حرکت با لاستیک پنچر می‌تواند آسیب به خودرو و ساختار داخلی آن را به همراه داشته باشد. حتما مشاهده کرده‌اید که هنگام پنچر شدن لاستیک، خودرو شروع به لرزش می‌کند. در صورتی که این لرزش‌ها به مدت بیشتری ادامه پیدا کند به فنر و بلبرینگ خودرو آسیب جدی وارد می‌شود. در هنگام آسیب به ساختار داخلی هزینه زیادی برای تعویض و تعمیر قطعات باید پرداخت کنید.

۵-ترکیدن لاستیک

در نهایت بیشترین آسیب و خطری که ممکن است با آن مواجه شوید ترکیدن لاستیک در حین حرکت است. هنگامی که مسیر زیادی را با لاستیک پنچر شده طی کنید علاوه بر آسیب‌ها و خسارات نام برده شده ممکن است ترکیدن لاستیک را تجربه کنید.

سخن پایانی

پنچر شدن لاستیک یک از مشکلاتی است که همه افراد یک بار در طول رانندگی آن را تجربه کرده‌اند. در این شرایط مهم‌ترین کار حفظ ارامش و توقف خودرو در یک مکان مناسب است. حرکت دادن خودرو با لاستیک پنچر شده برای رسیدن به تعمیرگاه یکی از اشتباهات رایجی است که اغلب راننده‌ها انجام می‌دهند بدون آن که از خسارات وارده به لاستیک و خودرو مطلع باشند. در این مقاله علل و نشانه‌های پنچر شدن لاستیک خودرو و خساراتی که ممکن است در صورت پنچر شدن لاستیک با حرکت کردن به خودرو خود وارد کنید را برای شما بیان کردیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب درصورت وقوع این مشکل از خساراتی که ممکن است به خودرو شما وارد شود جلوگیری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *