مقالات

راهنمای جامع برای انتخاب لاستیک با توجه به نوع آب و هوا

لاستیک یکی از ابزارهای بسیار مهم در وسیله نقلیه شما است. به گونه‌ای که برای خرید آن و نصب آن باید به نکات مختلفی توجه کنید تا در مناطق مختلف با متفاوت بودن آب‌وهوا به مشکل نخورید. به طور حتم این ابزار بسیار مهم تنها وسیله‌ای است که با سطح زمین همواره در تماس است و این موضوع باعث می‌شود. حال چرا باید به هنگام خرید این ابزار نهایت دقت را داشته باشیم و با توجه به نوع آب‌وهوا آن را خریداریم؟ لاستیک وسیله‌ای مهم برای کنترل تماس خودرو با سطح جاده، تسلط بر سرعت و همچنین تسلط بر ترمز گیری دارد.

آشنایی با انواع لاستیک با توجه به نوع آب و هوا

لاستیک‌ها با توجه به یک سری نکات و ویژگی‌های مربوط به مهندسی طراحی شده‌اند که این موضوع باعث می‌شود تا تمایزهایی بین لاستیک‌ها ایجاد شود. این موضوع باعث می‌شود تا عملکرد آن‌ها نیز به نسبت فرق کنند. این موضوع باعث ‌می‌شود تا ۳ دسته لاستیک اصلی برای آب‌وهوا داشته باشیم که شامل موارد زیر می‌شود.

  • لاستیک‌های مربوط به تابستان
  • لاستیک‌های مربوط به زمستان
  • لاستیک‌هایی که برای تمامی فصل‌ها است

لاستیک‌های تابستانی

طراحی فیزیکی و مهندسی این دسته از لاستیک‌ها برای آب‌وهوای گرم و خشک است. در گرمای زیاد در فصل تابستان جاده‌های ایران مخصوصا در مناطق گرمسیر دارای چسبندگی بسیار زیادی است. این دسته از لاستیک‌ها با حداکثر چسبندگی بوده و خطرات ناشی از پارگی را کاهش می‌دهد.

لاستیک های زمستانی

این دسته از لاستیک‌ها نیز طراحی آن‌ها بر اساس فصل زمستان بوده و مناسب برای هوای سرد است. این دسته از لاستیک‌ها را می‌توانید با خیالی راحت و مطمئن در جاده‌های یخ بسته و برفی استفاده کنید. جنس این دسته از لاستیک‌ها طوری است که انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته که آن نیز به دمای آن بر می‌گردد.

لاستیک‌هایی که برای تمام فصول است

این دسته از لاستیک‌ها به گونه‌ای است که در جهت حفظ عملکرد تعادل در شرایط مختلف آب‌وهوایی مناسب بوده و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید اگر می‌خواهید از جاده‌های یخبندان و در شرایط بسیار حاد از آن‌ها استفاده کنید گزینه‌ای نا مناسب به حساب می‌آید.

در هنگام خرید یک لاستیک برای فصول سال باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

در ابتدا اگر می‌خواهید یک لاستیک را با توجه به شرایط آب‌وهوایی خریداری کنید باید اطلاعات کاملی در خصوص نوع آب‌وهوای خود داشته باشید و بدانید موقعیت جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید دارای چه نوع آب‌وهوایی است. پس از دانستن و کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید به سراغ خرید لاستیک بروید. لاستیکی که حتی در زمستان مورد استفاده قرار گیرد و علاوه‌بر این فصل در فصل تابستان و در اوج گرما نیز بتوان از آن استفاده کرد. برای این امر باید به دنبال یک لاستیکی باشید که بتواند در دماهای پایین انعطاف پذیری خود را داشته و ترمز کافی را داشته باشد.

چطوری یک لاستیک مناسب برای خودروی خود خریداری کنیم؟

برای آنکه بتوانید یک لاستیک مناسب برای مناطق مختلف با توجه به آب‌وهوای هر منطقه برای ماشین خود خریداری کنید باید به یک سری مسائل و نکات توجه ای ویژه داشته باشید. این مسائل از چهار جنبه بسیار مهم قابل بررسی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در ادامه به توضیح آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

امروزه بیشتر لاستیک‌ها توانایی استفاده در روزمره را دارند. چرا که لاستیک‌ها برای حالت عادی و در روزهای معمولی ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اگر شرایط سخت شود باز هم می‌توان به این وسیله بسیار مهم در خودروها اطمینان کرد؟ در این شرایط لازم است که شما مطمئن شوید که می‌توانید از لاستیک خودروی خود اطمینان کرده و در هر شرایط از وسیله نقلیه خود بهره‌مند شوید. به عنوان مثال شما باید لاستیکی را خریداری کنید که از نظر ایمنی، ایمنی مناسبی در تمامی جاده‌ها و در هر زمانی داشته باشد. یکی از این شرایط، شرایط آب‌وهوایی است. در این زمان است که باید دید آیا می‌توان به یک لاستیکی اطمینان کرد و با خیال راحت در بدترین شرایط ممکن آب‌وهوایی از آن استفاده کرد و به دل جاده‌ها زد.

به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید در یک جاده‌ای حرکت کنید که بسیار مرطوب بوده باید از لاستیکی استفاده کنید که بتواند تا ۶ متر کمتر از لاستیک‌های معمولی خط ترمز داشته باشد. با توجه به تمامی گفته‌هایی که در بالا شد از نظر ایمنی، لاستیک‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

از دیگر مسائلی که شما باید به هنگام خرید یک لاستیک در نظر بگیرید قیمت نهایی آن است. به طور حتم می‌دانید که هر چه قدر جنس یک وسیله قابل خوب و مناسب باشد آن جنس نیز به مراتب گران‌تر است. پس اگر می‌خواهید یک لاستیک مناسب را برای شرایط آب‌وهوایی خریداری کنید باید هزینه‌ای بیشتر نیز بپردازید تا بتوانید لاستیکی مناسب خریداری کنید.

تاثیر اب و هوا روی لاستیک خودرو

لاستیک خودروها از پلیمرهای مختلفی از جمله بوتادین و استایرن بوتادین بوده که به نوعی پلیمر مصنوعی به حساب می‌آیند. خواص مربوط به خواص شیمیایی و فیزیکی تایر به این پلیمرها بستگی دارد که می‌تواند سایش و کشش در تایر را تعیین کنند. آب‌وهوا و از جمله دمای محیط نیز از طریق افزایش یا کاهش سرعت حرکت مولکول‌های موجود در گازی که در درون لاستیک است، اثر می‌گذارد.

برای آنکه متوجه تاثیر آب‌وهوا روی تایر شوید یک مثال می‌زنیم. فرض کنید که شما یک تایر خودرو دارید که از آن در مناطق گرم استفاده کنید. در این مناطق هوا بسیار گرم بوده که باعث افزایش حرکت این مولکول‌ها می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا فشار هوای داخلی تایرشما زود به زود کاهش پیدا کند که باعث کاهش سرعت نیز می‌شود. اما اگر تایری را انتخاب کنید که طراحی آن مربوط به مناطق گرمی است، فشار هوای داخلی تایر نیز به مرور کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

آب‌وهوا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی تایر خودروی شما بگذارد. این امر موجب می‌شود تا شما با توجه به موقعیت زندگی خود و نوع آب‌وهوای محیط زندگی خود اقدام به خرید یک تایر مناسب کنید. برای آنکه بخواهید یک لاستیک یا تایری برای ماشین خود خریداری کنید، باید ببینید بیشتر در کدام آب‌وهوا هستید. توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید از یک تایر برای تمامی فصول و در هر آب‌وهوایی از آن استفاده کنید. تایری که در فصل زمستان استفاده می‌شود قطعا با تایری که در فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *